Tallers
Desenvolupament dels tallers
Tallers |
Adreçat a |
Esbarjo |
Sessió 1 | Sessió 2 |
Sessió 3 |
Energia solar fotovoltaica i termografia | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
La ciència a la policia | ESO I BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Escànner 3D | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Fabricació de peces amb impressores | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Arduino: lluitadors de sumo | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Materials de construcció: la construcció versus l’arquitectura | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Construcció sostenible. L’arquitectura que s’estima el medi ambient | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
La tecnologia al servei del salvament en accidents de trànsit | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Llegir la ment: tecnologia al servei de la neurociencia | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Escaneig 3D del món que ens envolta | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Idees tecnològiques per a negocis de futur | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Música amb IPAD | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
La tecnologia en el cinema | ESO i BTX | 10:30-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Descripció dels tallers
Energia solar fotovoltaica i termografia
Politècnica Superior de la UdL
Es realitzarà una introducció de la llum solar, per a posteriorment parlar de la seva distribució espectral. Això ens donarà peu a explicar l’efecte fotovoltaic i introduir la transformació dels fotons incidents en corrent elèctric. En aquest mateix context, s’exposarà el concepte de la radiació emesa per qualsevol cos en funció de la seva temperatura i com la termografia és capaç de detectar-la i indicar la temperatura dels cossos.
Després d’aquesta breu introducció teòrica passarem a realitzar una demostració pràctica. D’una banda, farem servir un mòdul fotovoltaic per mostrar el seu funcionament i introduir conceptes important de l’energia solar fotovoltaica com és el seguiment “tracking”, la utilització d’inversors i bateries etc. D’altra banda, mitjançant una càmera termogràfica i termòmetres infrarojos explicarem curiositats de la radiació i la seva interacció amb diferents materials (materials transparents a la radiació, reflexius, etc.)
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
10:30-11:00 | 111:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
La ciència a la policia
Mossos d’Esquadra de Lleida
La ciència no és aliena al món de la policia. Els Mossos d’esquadra també l’utilitzen diàriament per tal de resoldre els casos més difícils.
En aquest taller ens explicaran com la policia científica recerca indicis i proves en l’escena del delicte
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Scànner 3D
Escola Politècnica Superior de la UdL.
Un escànner 3D és un dispositiu que serveix per capturar la geometria d’un objecte i el seu color per a formar després un model 3d del mateix.
Els estudiants podran transformar un objecte real en un virtual que podrà ser manipulat amb les aplicacions informàtiques adequades.
Sessions de l’activitat
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
10:15-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Fabricació de peces amb impressores 3D
Escola Politècnica Superior de la UdL.
- Descripció de les impressores 3D del Laboratori de Robòtica
- Descripció del funcionament d’una impressora 3D: fabricació additiva amb termoplàstics i amb resina
- Exemple de funcionament d’una impressora 3D cartesiana
- Exemple de funcionament d’una impressora 3D Delta
- Exemple de funcionament d’una impressora 3D LCD
- Descripció d’aplicacions a nivell amateur i industrial
- Visita al Laboratori de Robòtica per veure els robots mòbils
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Arduino: lluitadors de sumo
Escola Politècnica Superior de la UdL.
L’Arduino és una placa electrònica de hardware lliure que permet desenvolupar aplicacions de manera senzilla. En aquest taller, els alumnes reben una petita lliçó sobre l’ús d’arduino i se’ls mostra una de les seves aplicacions; els robots de sumo. Els estudiants podran participar en una competició amb lluitadors de sumo dissenyats amb arduino.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
10:15-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Materials de construcció: la construcció versus l’arquitectura
Escola Politècnica Superior de la UdL.
En l’actualitat, l’elaboració d’un projecte d’arquitectura consta de vàries fases, la primera de les quals és el desenvolupament d’una idea, després es dibuixa en suport cad i/o paper, i a continuació, es construeix (idea-dibuix-construcció). No obstant, observant la historia de la construcció, el cert és que mai ha estat així. L’arquitectura històricament es construeix, després hem aprés a imaginar-la abans de construir-la. De la mateixa manera que el llenguatge és l’essència del pensament, els materials de construcció son la substància de l’obra d’arquitectura o d’enginyeria.
Al taller de materials de construcció es presenten les característiques més rellevants dels materials de construcció que han formalitzat bona part dels edificis i obres singulars del segle XX: la terra en forma de tova i/o tàpia, la terra cuita o més coneguda amb el nom de ceràmica, la pedra natural, la pedra artificial o més coneguda com a formigó, la fusta i els acers.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
10:15-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Construcció sostenible. L’arquitectura que s’estima el medi ambient
Escola Politècnica Superior de la UdL.
L’arquitectura forma part del medi on habitem els éssers humans. La manera de construir els edificis pot repercutir notablement en el medi ambient. El taller pretén donar una pinzellada dels conceptes fonamentals que permeten construir l’arquitectura d’una manera més sostenible. Es tractaran conceptes com la inèrcia tèrmica als edificis, la utilització de l’aïllament tèrmic, els materials de construcció de baix impacte ambiental o l’energia que consumeix l’edifici.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
10:15-11:00 | 11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
La tecnologia al servei del salvament en accidents de trànsit.
Regió d’Emergències de Lleida. Bombers de la Generalitat de Catalunya
Taller 1: Eines i principis bàsics.
Taller 2: Seguretat en el treball i demostració pràctica d’excarceració.
En els 45 minuts farem. Per cada grup es faran els dos tallers, tindran una duració de 20 minuts cadascú i després s’intercanviaran.
-En primera instància hi haurà un explicació de com funcionen les eines d’excarceració que utilitzen els bombers per extreure les persones empresonades en un accident de trànsit i una breu explicació dels principis de la física en que es bases (la llei de la palanca, el pistó hidràulic, principi de conservació de l’energia…).
-El segon taller consistirà en explicar el protocol de treball dels bombers en accidents de trànsit, veure com funcionen aquestes màquines en una excarceració real i llençar missatges preventius de seguretat en accidents de trànsit.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
10:30-11:00 | 111:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Llegir la ment: tecnologia al servei de la neurociència.
Professora de la Universitat de Lleida. Ester Desfilis
Les tecnologies que permeten estudiar el cervell en acció han permet als neurocientífics plantejar-se reptes que fa només dues dècades eren pura ciència-ficció. En aquest taller aprendrem sobre les tecnologies que ens permeten visualitzar l’activitat cerebral i fins a quin punt aquestes tecnologies ens permeten «llegir la ment» o fins i tot «manipular-la».
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Escaneig 3D del món que ens envolta.
Grup de Recerca en AgròTICa i Agricultura de Precisió. José Martínez Casasnovas i Alex Escolà.
L’aparició de noves tècniques sensorials i l’increment de la capacitat de càlcul dels ordinadors està comportant un augment cada vegada més generalitzat de l’ús de dades 3D en el món professional. La construcció, la indústria i l’agricultura cada vegada estan generant i utilitzant més dades tridimensionals. El món no professional també entrarà en breu en aquesta etapa donat que els equips necessaris cada vegada són més assequibles. Capturar dades del món que ens envolta fàcilment i massiva ja és una realitat. El que és més difícil és processar-les per a extreure’n informació interessant. Monitorar l’avenç de la construcció d’una obra, fer inventari dels elements d’una fàbrica o d’una ciutat (canonades, vàlvules, mobiliari urbà, senyals de trànsit, etc.) i crear models 3D de la dels camps ja és possible. El repte és fer que el procés sigui senzill i aconseguir informació útil per a poder prendre decisions més ben documentades.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Idees tecnològiques per a negocis de futur
Càtedra Santander d’Emprenedoria Universitària. Universitat de Lleida
L’objectiu del taller es mostrar als assistents com la creativitat, la tecnologia i les bones idees poden aportar solucions a necessitats detectades; també, a partir d’aquestes solucions es pot constituir un negoci. En el taller s’inclourà un dinàmica grupal on els alumnes podran participar-hi aportant les seves idees.
Podeu consultar la web de la Càtedra d’emprenedoria de la UdL.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
Música amb IPAD
Interpret
Partint de les eines que ens ofereix l’ordinador i afegint-hi la vostra creativitat farem un tema musical com si fóssiu veritables productors musicals de Miami. Treballarem amb IMacs i IPads.
Preferentment màxim 20 alumnes per taller.
Tots els alumnes han de portar obligatòriament auriculars.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |
La tecnologia en el cinema
Escola Catalana de Cinema i Televisió (ECCIT)
En aquest taller podràs descobrir quines han estat les innovacions tecnològiques més importants que han influenciat en la manera de fer pel·lícules.
Sessions de l’activitat:
Esbarjo | Sessió 1 | Sessió 2 | Sessió 3 |
11:00-11:50 | 12:00-12:50 | 13:00-13:50 |